Nawa Południowa
Zwiedzanie tej nawy należy ograniczyć tylko do jej końcowej części,
ponieważ odbywa się tu wieczysta adoracja Najświętszego Sakramentu,
zaprowadzona w roku 1987. W przestrzeni przed ołtarzem wierni modlą się
przez cały dzień, a w konfesjonale spowiada kapłan. Nawa powstała z połączenia
kilku dawnych pomieszczeń. Idąc od zachodu, są to: kaplica Rozesłania
Apostołów, kruchta, kaplica Świętego Krzyża, kaplica Matki Boskiej
Szkaplerznej i kaplica św. Benedykta. Wiąże się z tym różnorodność
układu żeber na sklepieniach. Są one gwiaździste, sieciowe, a w kaplicy
Świętego Krzyża trójdzielne - siedmiopolowe, tzw.
"piastowskie", z motywem Głowy Chrystusa na wspornikach. To
ostatnie sklepienie jest w Polsce dużą osobliwością. Przenikneło z
Francji, zastosowane najpierw w kaplicy Mariackiej przy Katedrze Wawelskiej
około roku 1330, jako 9-polowe, następnie we Wrocławiu po roku 1350, a
potem w Tarnowie i kilku innych kościołach Małopolski.
Polichromia Józefa
Dutkiewicza pochodzi z lat 1957-1958. W kaplicy Rozesłania Apostołów
przedstawia fragment bitwy pod Grunwaldem, zaś w kruchcie, nad wejściem,
Chrystusa Pantokratora, jako Maiestas Domini. W kaplicy Matki Boskiej
Szkaplerznej zachowały się fragmenty polichromii gotycko-renesansowej
z lat 1514-1526, odsłonięte w roku 1959. Są to sceny Maryjne
(Zwiastowanie, Narodzenie Pana Jezusa, Pokłon Trzech Króli, Ofiarowanie w
świątyni) oraz Pasyjne (Pojmanie, Sąd u Kajfasza i Biczowanie). Tutaj też
znajduje się wejście do krypty z cynowymi sarkofagami księcia Janusza
Ostrogskiego i jego żony Zuzanny.
Witraż w oknie zachodnim, przedstawiający Chrystusa Dobrego Pasterza, wykonała pracownia Geylinga w Wiedniu w roku 1899, a ufundowali wikariusze Katedry.
Pozostałe witraże
tej nawy, w przedniej jej części, powstały w roku 1986, projektowane
przez Józefa Furdynę i wykonane w pracowni Anny i Ireneusza Zarzyckich w
Krakowie, z fundacji rodziny Wojnarskich, Frodymów, Ciężadtów i Sypków.
Nawiązują
w treści do współczesnych wydarzeń: II wojny światowa, 1000-lecie Chrześcijaństwa
w Polsce, Sanktuaria Maryjne w diecezji tarnowskiej, Nadanie Katedrze tytułu
Bazyliki Mniejszej i Peregrynacja Matki Boskiej Częstochowskiej w Katedrze
i w Diecezji, w symbolu pustych ram. Mieszczą się w tej nawie dwa ołtarze.
Główny - kamienny, neorenesansowy z około roku 1900 - zdobi płaskorzeźba
Chrystusa według fresku Ostatniej Wieczerzy Leonarda da Vinci, projektowana
przez Tadeusza Błotnickiego (1858-1928), wykonana w marmurze kararyjskim.
Metalowe tabernakulum tego ołtarza projektował w roku 1984 Cz. Dźwigaj, a
wykonał w brązie S. Kowalówka. Ten sam artysta projektował w roku 1987,
drugi ołtarz ze złoceniami, a wykonał również S. Kowalówka. W niszy
nastawy tego ołtarza znajduje się Łaskami słynąca Pieta - rzeźba w
drewnie, polichromowana, barokowa, z wieku XVII. W zwieńczeniu nastawy
wykorzystano motyw trzech krzyży z pomnika "Solidarności" w Gdańsku,
zaś na podstawie ołtarza umieszczono tablice w brązie, z przedstawieniem
siedmiu Boleści Matki Boskiej.