Katedra
Pierwotny kościół parafialny dla nowo założonego miasta Tarnowa
wzniesiony został około połowy XIV w., zapewne z fundacji Spycymira
Lelewity, kasztelana krakowskiego i właściciela miasta. Kościół ten
przypuszczalnie składał się z trójprzęsłowej nawy i krótkiego, zamkniętego
ścianą prostą prezbiterium, do którego dostawiona była od pn. zakrystia
oraz krucht przybudowanych od pd. i zach. Kruchta zach. mogła stanowić
przyziemie drewnianej wieży. W 4. ćw. XVI w. do kościoła dobudowano od
pd. kaplicę św. Krzyża z fundacji Spytka z Tarnowa, podkomorzego
krakowskiego. Już wtedy musiał to być okazały obiekt skoro w 1392 r. wyświęcono
w nim Jakuba Strepę na arcybiskupa halickiego. W 1400 r. bp krakowski Piotr
Wysz podniósł kościół do godności kolegiaty. W 1415 r. od południa
wzniesiono kaplicę Rozesłania Apostołów z fundacji Jana z Tarnowa,
wojewody krakowskiego oraz jego brata Spytka, wojewody sandomierskiego. W
latach 1483 i 1494 kościół był niszczony przez pożary, podczas odbudowy
po ostatnim z nich wzniesiono wieżę od zach. i nakryto kościół
sklepieniem sieciowym. Następnie w 1512 r. dobudowano od pn. kaplicę św.
Anny i skarbiec a w 1514 r. od pd. kaplicę Matki Boskiej Szkaplerznej,
wtedy też do kruchty pd. dobudowano przedsionek. Z XVII w. pochodzi tzw.
zakrystia właściwa. W latach 1612, 1663 i 1735 kościół
był niszczony
przez kolejne pożary. W 1712 r. wzniesiono na piętrze, nad skarbcem kaplicę
Świętych Relikwii, wzorowaną
na kaplicy św. Jacka u krakowskich dominikanów,
w 1780 r. obniżono ją do poziomu posadzki, wtedy też powstała nowa
zakrystia a nad nią skarbiec. Po utworzeniu diecezji tarnowskiej w 1786 r.
kościół otrzymał tytuł katedry. Prace przy nowej katedrze trwały przez
cały niemal XIX w. W latach 1810-16 połączono południowy szereg
kaplic w jedno wnętrze. W 1827 r. prezbiterium zostało przedłużone i
zakończone wieloboczną apsydą, połączono też północny szereg kaplic,
tworząc nawę pn. W latach 1850-53 dobudowano od pn. drugą zakrystię tzw.
kanonicką. Z kolei w latach 1889-97 kościół został gruntownie przekształcony
w duchu historyzmu według projektu architekta Juliana Zachariewicza ze
Lwowa, pod kierunkiem inżyniera Janusza Rypuszyńskiego. W czasie tej
przebudowy podwyższono wieżę od czwartej kondygnacji, wzniesiono chór
muzyczny, dobudowano dwie kruchty od pn. i zamknięto wielobocznie
prezbiterium. W 1898 r. dla uczczenia 50 rocznicy panowania cesarza
Franciszka Józefa na hełmie wieży osadzono złoconą koronę. Kościół
odnawiany był w 1957 r. oraz niezbyt szczęśliwie w 1981 r. W 1972 r.
tarnowska katedra otrzymała od papieża Pawła VI tytuł Bazyliki
Mniejszej.
ARCHITEKTURA
Gotycki, częściowo przekształcony w stylu neogotyckim. Murowany z cegły
z użyciem kamienia do detali architektonicznych. Korpus trójnawowy,
trójprzęsłowy, bazylikowy z trójprzęsłowym, trójbocznie zamkniętym
prezbiterium i wieżą od zachodu (wys. 72 m.). Nawa główna nakryta
sklepieniem sieciowym z 1494 r., uzupełnionym w 1890 r. Chór
muzyczny, neogotycki z 1897 r., z rzeźbami śś. Cecylii i Grzegorza
Wielkiego papieża, na balustradzie wykonany przez krakowskiego rzeźbiarza
Zygmunta Langmana. Arkada tęczy ostrołukowa. Nawy boczne powstałe z
kolejno dobudowywanych kaplic
i krucht, połączonych między sobą w 1827 r. Nawa północna złożona
począwszy od zachodu: z kaplicy św. Anny, gotyckiej, zbudowanej w 1512 r.,
ze sklepieniem gwiaździstym, z h. Leliwa na zworniku z 1514 r.; z dawnej
kruchty nakrytej sklepieniem krzyżowym, przy której od północy nowa
kruchta z 1897 r.; z kaplicy Serca Pana Jezusa (dawniej Świętych
Relikwii), barokowej, wzniesionej w 1712 r., pierwotnie piętrowej ze
skarbcem w przyziemiu i przebudowanej w 1780 r., nakrytej eliptyczną kopułą
z latarnią. Nawa południowa złożona począwszy od zachodu: z kaplicy
Rozesłania Apostołów, gotyckiej, ufundowanej w 1415
r. przez Jana z Tarnowa, wojewodę krakowskiego i jego brata Spytka z Jarosławia,
jako wotum za zwycięstwo w bitwie pod Grunwaldem, ze sklepieniem gwiaździstym,
z h. Sternberk na zworniku, przypuszczalnie z ok. 1514 r.;
z dawnej kruchty,
gotyckiej, ze sklepieniem gwiaździstym, przy której od południa prostokątny
babiniec ze sklepieniem sieciowym z początku XVI
w.; z kaplicy św. Krzyża, gotyckiej, wzniesionej w 4. ćw. XIV w. z
fundacji Spycymira z Tarnowa, podkomorzego krakowskiego, ze sklepieniem
siedmiopolowym i pięcioma wspornikami w formie głów ludzkich z około
1400 r. Przy nawie od zachodu kwadratowa wieża. W dolnej kondygnacji wieży
sklepienie krzyżowo-żebrowe z XV w. Na iglicy wieży korona z 1895 r.,
upamiętniająca 50-lecie rządów cesarza Franciszka Józefa. Prezbiterium
nakryte sklepieniem sieciowym (dwa przęsła) i gwiaździstym (jedno przęsło)
z 1890 r. W apsydzie na konsolach figury śś. polskich: Wojciecha, Stanisława
bpa, Kingi, bł. Szymona z Lipnicy, Kazimierza i Jana Kantego, wykonane
przez Zygmunta Langmana w 1892 r. Przy prezbiterium od północy piętrowa
przybudówka mieszcząca
na parterze od zach. przedsionek (dawną zakrystię) z pocz. XV w., właściwą
zakrystię z pocz. XVII w. i zakrystię kanonicką z
1853 r., na piętrze
skarbiec po części z XVI w. i 1890 r., przy niej od
pn. nowa kruchta z 4. ćw. XIX w.; od pd. kaplica Matki Boskiej
Szkaplerznej, gotycka, zbudowana w 1514 r., ze sklepieniem krzyżowo-żebrowym
i wspornikami w kształcie głów, w typie renesansowym i kaplica św.
Benedykta, neogotycka z 1827 r. Kościół opięty przyporami. Na elewacjach
korpusu fryz ząbkowy. Portale: 1. do nawy pn. gotycki, kamienny, ostrołukowy,
profilowany z przed 1400 r.; 2. z przedsionka do nawy pd.,
gotycko-renesansowy wykonany być może z fundacji Elżbiety ze Sternberku
po 1511 r., wg drzeworytu Zaślubiny Marii Albrechta Dűrera kamienny zamknięty
łukiem półkolistym, profilowany, z laskowaniem i dekorację rzeźbiarską
z przedstawieniami: Chrystusem Bolesnym tzw. w studni z Matką Boską i św.
Janem, ptakami, aniołami z Arma Christi, lisem i niedźwiedziem oraz
motywami roślinnymi i tarczą z h. Leliwa i Sternberg; 3. z wieży do nawy,
późnogotycki z początku XVI w., kamienny, zamknięty łukiem półkolistym,
ujęty ornamentem roślinnym, z h. Leliwa w kluczu; 4. do zakrystii z XVII
w., marmurowy, prostokątny, profilowany; 5. w wejściu pod wieżą,
neogotycki z 1906 r., z piaskowca, ostrołukowy, wykonany według projektu
Juliana Zachariewicza przez Piotra Kulkę z Tarnowa.
POLICHROMIA
W dawnej kaplicy Matki Boskiej Szkaplerznej zachowały się fragmenty z lat
1514-26, przedstawiające sceny maryjne: Zwiastowanie, Narodzenie Pana
Jezusa, Pokłon Trzech Króli i Ofiarowanie w świątyni oraz sceny pasyjne:
Pojmanie, Sąd u Kajfasza i Biczowanie. W nawie głównej, w blendowych wnękach
okiennych postacie wybitnych osobistości z historii polski malowane przez
Adama Marczyńskiego w 1957 r. W nawie północnej polichromia malowana
przez Józefa Dutkiewicza w 1958 r., natomiast we wnętrzu kopuły kaplicy
Serca Pana Jezusa malowana przez Wacława Taranczewskiego. W nawie południowej,
w dawnej kaplicy Rozesłania Apostołów, sceny z bitwy pod Grunwaldem,
malowane przez Józefa Dutkiewicza w latach 1957-58. W kruchcie północnej
sgraffitowa dekoracja figuralna, wykonana przez Józefa Dutkiewicza w 1958
r. W kruchcie południowej nad wejściem przedstawienie Chrystusa
Pantokratora (Maiestas Domini), również wykonane przez Józefa Dutkiewicza
w latach 1957-58.
WITRAŻE
W prezbiterium, w trzech
oknach apsydy z fundacji Marii Bidzińskiej, poświęcone
pamięci jej braci, księży Gwizdoniów: Wawrzyńca,
prepozyta kapituły katedralnej (zm. 1885) i Błażeja, dziekana w Wojniczu
(zm. 1889), wykonane w pracowni Jelego
w Innsbrucku. W nawie północnej,
w trzech oknach, wszystkie wykonane w
pracowni Geylinga w Wiedniu:
1. ze św. Stanisławem bpem, ufundowany w 1891 r. przez infułata Stanisława
Walczyńskiego, prepozyta kapituły katedralnej; 2. ze śś. Tomaszem z
Akwinu, Hieronimem i Alfonsem Ligouri, ufundowany w 1896 r. przez
profesorów Seminarium Duchownego w Tarnowie; 3. ze św. Anną, ufundowany w
1899 r. przez katechetów szkół tarnowskich. W nawie pd.: w oknie zach.,
wyk w pracowni Geylinga w Wiedniu w 1899 r., przedstawia Chrystusa Dobrego
Pasterza; pozostałe
witraże wykonane w 1986 r., według projektu Józefa Furdyny, w pracowni
Anny i Ireneusza Zarzyckich w Krakowie, z przedstawieniami współczesnych
wydarzeń: II wojna światowa, 1000-lecie chrześcijaństwa w Polsce,
sanktuaria maryjne w diecezji tarnowskiej, nadanie katedrze tytułu Bazyliki
Mniejszej i peregrynacja Matki Boskiej Częstochowskiej w Diecezji, w
symbolu pustych ram (1968-70). W
przedsionku południowym wykonany w
pracowni Geylinga w 1894 r., przedstawia Pokłon Trzech Króli.
WYPOSAŻENIE WNĘTRZ
ZEWNĘTRZNE ŚCIANY KOŚCIOŁA
Warto zwrócić też uwagę na tablice i pomniki zdobiące Katedrę od zewnątrz. Na ścianie dawnej kaplicy Rozesłania Apostołów umieszczono w roku 1910 brązową tablicę z informacją, że kaplica ta była ufundowana przez Jana z Tarnowa i Spytka z Jarosławia jako votum za zwycięstwo grunwaldzkie. W ostatnim zdaniu tekstu ujęto trafnie rolę, jaką mają pomniki przeszłości wobec dzisiejszych pokoleń. Napisano tam bowiem, że "Miasto Tarnów położyło ten napis w pięćsetną rocznicę bohaterom na chwałę, sobie na pokrzepienie". Po stronie wschodniej, w pobliżu absydy, widzimy dużych rozmiarów wizerunek Chrystusa na krzyżu, umieszczony tu w roku 1899, na tle mozaiki. Samą figurę ufundował inż. Janusz Rypuszyński, a projektował prawdopodobnie Antonii Madeyski. Jest to odlew w żeliwie, miedziowany. Obok stoi wysoki na 3,5 m pomnik Papieża Jana Pawła II, dzieło Bronisława Chromego, odlew w brązie, wykonany w pracowni Stefana Kowalówki, odsłonięty dnia 29 czerwca 1981 roku, wkrótce po zamachu na życie Papieża. Nieco dalej, na środkowej ścianie absydy, znajduje się tablica upamiętniająca Jubileusz 200-lecia Diecezji Tarnowskiej, 1786-1986, projektowana przez Cz. Dźwigaja i odlewana w brązie w pracowni S. Kowalówki.
.
.
Panoramy katedralne: